Własny salon optyczny jako własny pomysł na biznes – czy się opłaca?

29 kwietnia 2022 0 przez Edyta Kawnik

Aby myśleć o otworzeniu salonu optycznego minimalny budżet jaki można brać pod uwagę na start to około 60 000zł wzwyż. Wielkość lokalu powinna wahać się w granicy od 40 do 100m2. Warto przygotować zaplecze finansowe, potrzebne do utrzymania działalności do czasu, aż zacznie przynosić oczekiwane profity. Zezwolenie na posiadanie salonu optycznego nie jest wymagane.

  • Zapotrzebowanie na okulary i salony okulistyczne stale rośnie – FAKT, czy MIT?
  • Profesjonalny „optyk” przyciąga klientów salonu. Czym musi się charakteryzować?
  • „Must-have” każdego salonu – co jest niezbędne, aby salon przynosił zyski?
  • Jak urządzić salon optyczny – zobacz nasz wpis

W dzisiejszym świecie, prawie każdy marzy, aby otworzyć własny biznes. Na każdym kroku możemy dostrzec rozmaite gabinety usługowe pomagające nam na różnych płaszczyznach codziennego życia. Przedsiębiorca powinien dokładnie zapoznać się z zapotrzebowaniem na dane usługi w swojej okolicy, dzięki czemu jego pomysł na biznes będzie strzałem w dziesiątkę.

Darmowy projekt oświetlenia salonu optycznego

Oświetlenie salonu okulistycznego

Salon optyczny – miejsce, którego nie może zabraknąć w każdym większym mieście. Ponad połowa Polaków, blisko 65% ludzi w naszym kraju nosi okulary. Skąd taki wynik? Prawie każdy współczesny człowiek regularnie używa smartfona czy laptopa, a praca wielu z nas to długie godziny spędzone na wpatrywaniu się w monitor. Potrzebujemy nie tylko zwykłych okularów i soczewek, ale ważne są też okulary przeciwsłoneczne, szczególnie w okresach letnich. Jak wiadomo, na zdrowiu oszczędzać nie wolno, a co za tym idzie zapotrzebowanie na ochronę dla naszych oczu stale rośnie. Zakład optyczny jest więc niezwykle potrzebnym miejscem. Popyt na okulary korekcyjne i pozostały asortyment stale rośnie, gdyż problemy ze wzrokiem z roku na rok dotykają coraz większej liczby osób.

Salon optyczny od a do z

Jak otworzyć salon optyczny

Jeśli zdecydujesz się otworzyć salon optyczny musisz:

• liczyć się z dużymi kosztami przeznaczonymi na wyposażenie, zakup szkieł oraz samych okularów. Jest to kwota rzędu co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych.

• Zaoszczędzić jednak można bez problemu na czynszu, albowiem wystarczającym lokum będzie takie o wymiarach ok. 40 do 100 metrów kwadratowych.

Zanim rozpiszesz swój biznesplan salonu optycznego, miej na uwadze, że znalezienie odpowiedniego lokalu oraz wykwalifikowanego personelu nie jest prostą, aczkolwiek ważną sprawą mającą wpływ na późniejsze funkcjonowanie salonu.

Często zadawanym pytaniem jest również kwestia zezwolenia. Aby otworzyć salon optyczny NIE musimy go posiadać.

Sprzedawca w salonie optycznym – co trzeba wiedzieć?

Jeśli chcemy być skutecznym, lecz nienachalnym i profesjonalnym sprzedawcą w salonie optycznym:

• musimy wyzbyć się niepewności i speszenia podczas oferowania drogich modeli

• nasze świadczenie usług powinno być komunikowane w prosty sposób, dostosowany do klienta

• unikajmy krytyki wobec konkurencyjnych salonów optycznych

• atrakcyjna cena produktu nie powinna być odbierana przez potencjalnego kupca jako jedyny argument „za”, gdyż ludzie kupują okulary ze względu na zdrowie, a nie cenę.

Praca profesjonalnego salonu polega również na poinformowaniu klienta o kilku ważnych sprawach takich jak np. sposób pielęgnacji i czyszczenia okularów, powinniśmy także zaoferować swoją pomoc w razie potrzeby wygięcia zauszników, czy wyczyszczenia produktu myjką ultradźwiękową. Pamiętajmy też o udzieleniu informacji na temat częstotliwości wizyt kontrolnych.

Praca w salonie optycznym. Na czym polega?

Będąc pracownikiem salonu optycznego do naszych zadań należeć będą między innymi takie rzeczy jak dobieranie oraz wykonywanie oprawek, a także ich naprawa, czy konserwacja. U optyka mamy tez możliwość zakupu szkieł i soczewek kontaktowych.

Decydując się na pracę w salonie optycznym, powinniśmy mieć kilka niezbędnych cech przydatnych w w określonym zawodzie. Optyk to osoba, która powinna charakteryzować się zdolnościami manualnymi, potrzebnymi do wykonywania okularów oraz rozwiniętym zmysłem technicznym. Jak w każdej pracy polegającej na kontakcie z ludźmi, ważną kwestią jest umiejętność nawiązywania kontaktu i empatia. Dlaczego jest to takie ważne? Do salonu optycznego przychodzą osoby, które chcą być potraktowane profesjonalnie, ale i wysłuchane. Odpowiednie dobranie okularów nie jest łatwą rzeczą również od strony czysto wizualnej. Nie każdy rodzaj opraw będzie pasował do kształtu twarzy proszącej o doradztwo osoby. Naszym zadaniem jest nakierowanie na właściwy model.

Nasi klienci ufają naszemu doradztwu, liczą, że zostaną potraktowani indywidualnie, a okulary zostaną dobrane do ich osobowości i potrzeb. Pracując w salonie optycznym, powinniśmy być przygotowani na szczegółowe i rzetelne wyjaśnienia i opisy produktu.

Sprawdź nasze inne artykuły o otwarciu własnego biznesu

Oprócz okularów musimy mieć również na uwadze potrzeby osób preferujących soczewki kontaktowe zamiast tradycyjnych „dodatkowych par oczu”.

Czy trzeba być optykiem, by mieć salon optyczny?

Dobre pytanie. Czy wykształcenie jest wytyczną jeśli chodzi o otwarcie salonu optycznego? Nic z tych rzeczy! Jedynym wyjątkiem byłaby sytuacja, w której chcielibyśmy podpisać umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Otwierając salon optyczny nie jesteśmy zobligowani do tego, aby należeć do Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. Powinniśmy jednak pamiętać, że nasz salon będzie bardziej atrakcyjny, jeśli nawiążemy współpracę z okulistą. Będzie on mógł na miejscu dokonać badania ostrości wzroku i innych diagnostyk wykonywanych w dużych salonach. Decydując się na takie rozwiązanie możemy być pewni, że klient szybciej i z większym przekonaniem dokona zakupu odpowiednich dla niego okularów. Będzie mógł wtedy też bez trudu wybrać oprawki lub kupić soczewki kontaktowe i inne niezbędne akcesoria na miejscu. Dobra opinia jest jednym z głównych wyznaczników sukcesu, dbając więc o klienta, dbamy o przyszłość naszego salonu.

Jak otworzyć salon optyczny?

Salon optyczny od A do Z

 

Jakie wyposażenie w salonie optycznym?

Czy wyposażenie w salonie optycznym jest ważną kwestią? Jak najbardziej. Każde miejsce, w którym oferujemy swoje usługi i produkty powinno wyglądać zachęcająco dla potencjalnego klienta. Przejrzyście i schludnie wyposażony salon będzie sprawiał wrażenie profesjonalnego i ekskluzywnego. Planując zakup najpotrzebniejszych rzeczy do „optyka” pamiętajmy o:

• lustrach i lupkach

• wzornikach oferowanych produktów

• ekspozytory do okularów

• etykiety cenowe

• ściereczki i etui

oraz

• modne łańcuszki i nakładki przeciwsłoneczne.

Jak urządzić salon optyczny

 

Jeśli zdecydujemy się na współpracę z optykiem musimy pamiętać o zainwestowaniu w niezbędny sprzęt diagnostyczny, a także różnorodne instrumenty dla branży optycznej. Wymagany będzie sprzęt do badania okulistycznego. Należy zaopatrzyć się w tablice Snellena dla dzieci i dorosłych potrzebne do badania wzroku, a także autorefraktometr i fotoropter.

Pamiętajmy również, aby salon nie tylko był odpowiednio wyposażony, ale przede wszystkim zadbany i czysty, a jego oświetlenie nienaganne. Ponadto teraz okulary dobierane są do rysów twarzy, osobowości, a także na specjalne okazje, dlatego niezwykle ważne jest, by klient miał możliwość zobaczyć się możliwie najdokładniej. Właściciel salonu często stoi przed różnego rodzaju wyzwaniami, swój salon optyczny wbrew temu nie jest taką łatwą sprawą. Oprócz wiedzy jak to robić musi zaufać też podmiotom związanym z księgowością, zapoznać się z funkcjonowaniem urzędów oraz spełniać normy sanitarne. Rynek optyki jest dosyć szeroki, dlatego też aby wyróżnić się na tle innych tego typu zakładów i przyciągać dużą ilość klientów musimy stworzyć atmosferę profesjonalnego salonu i zadbać o to, aby personel salonu był jak najlepiej wyszkolony. Personel jest odpowiedzialny za pierwszy kontakt z klientem. Naszymi klientami często są osoby starsze, które potrzebują więcej uwagi oraz specjalistycznego sprzętu. Sklep optyczny można otworzyć samemu lub będąc franczyzobiorcą. Usługi optyczne są niezwykle wymagającą dziedziną. W sprzedaży optyki ważne jest aby w asortymencie salonu pamiętać o drobnych, ale ważnych elementach i akcesoriach dobieranych do okularów i soczewek kontaktowych takich jak na przykład etui na okulary, środki do pielęgnacji soczewek kontaktowych oraz ściereczki do okularów. Wyposażenie salonu optycznego powinno być różnorodne, tak by każdy wybrał coś dla siebie. Sprzedaż gotowych okularów, oprawek i soczewek czy wykonanie okularów od podstaw to nieodzowna część prowadzenia salonu optycznego, tak samo jak profesjonalna diagnostyka i zadbanie o komfort psychiczny klienta.