Jak otworzyć lokal gastronomiczny – Co nas czeka? Wymagania sanepidu.

2 maja 2022 0 przez Edyta Kawnik

Jak otworzyć lokal gastronomiczny?

Otwierając średniej wielkości lokal gastronomiczny musimy liczyć się z dosyć dużym wkładem finansowym, który zależny jest od wielu czynników takich jak lokalizacja czy wielkość potencjalnej restauracji. Aby było nas stać na prowadzenie działalności trzeba mieć przygotowane ok. 400-500tyś. złotych. Wybierając lub budując lokal, którego przeznaczeniem ma być obiekt gastronomiczny, miejmy na uwadze kryteria jakie musi spełniać. W restauracjach i kawiarniach wysokość sufitu powinna wynosić od 2,5m do 3,3m, przy czym wysokość może osiągać 2,5m tylko i wyłącznie za pozwoleniem sanepidu.

  • Dobra restauracja – co ją wyróżnia?
  • Czy trudno spełnić wymogi techniczne i czego one dotyczą?
  • Kasy fiskalne, laptopy pracownicze – gdzie je ubezpieczyć?
  • Kuchnia, zaplecze socjalne – Jakie pomieszczenia muszą znaleźć się w lokalu gastronomicznym?
  • Goście, czy pracownicy – dla kogo toaleta jest obowiązkowa?
  • Najbardziej wydajne sposoby promocji Twojego lokalu.
Chcesz oświetlić swoją restaurację?

Oświetlenie do Twojej restauracji

Dobrze prowadzona restauracja ma wyraźną, niepowtarzalną osobowość. To od Ciebie zależy, na jaki rodzaj restauracji się zdecydujesz. Podczas tworzenia biznesplanu oprócz własnych upodobań należy wziąć pod uwagę obecną modę, która zmienia się dość szybko, dlatego najlepszym sposobem będzie wypośrodkowanie własnej wizji i zapotrzebowania na dany rodzaj miejsca spotkań. Warto zapoznać się z opinią mieszkańców, zapytać jakiej kuchni im brakuje w okolicy i na tej podstawie możesz opracować idealne menu i wybrać odpowiedni lokal. Nie zapomnij również o odpowiednim wystroju pasującym do gastronomii z danego regionu świata. Wyposażenie lokalu i jego wystrój powinny być dostosowane do obmyślanej koncepcji. Biznes gastronomiczny to branża skupiająca się głownie na dopasowywaniu się do danego regionu tak, by jak największa liczba mieszkańców odnalazła coś dla siebie w naszym punkcie gastronomicznym. Przy otwieraniu lokalu usługowego jakim, w tym konkretnym przypadku jest restauracja, jednym z najważniejszych aspektów jest wybranie i skupienie się na grupie docelowej.

Obiekt ten powinien być dopasowany do tego, jakie oczekiwania mają potencjalni klienci. Warto sprawdzić następujące punkty:

  • styl życia i upodobania kulinarne okolicznych mieszkańców(sprawdź czy nie ma w pobliżu szkół lub innych miejsc mających wpływ na rodzaj dań kulinarnych, w które powinieneś zainwestować)
  • dochody, wiek, zawód (dzięki temu oszacujesz mniej więcej jakie ceny będą odpowiednie dla grupy społecznej zamieszkującej daną miejscowość)
  • wielkość miejscowości (oblicz ilość mieszkańców przypadających na jedną restaurację)
  • odległość do najbliższej działalności gospodarczej o podobnej tematyce (przeanalizuj i zrób audyt restauracji w pobliżu)

Kiedy myślisz o tym, jak otworzyć własną restaurację, prawdopodobnie myślisz również o tym, gdzie powinna mieścić się Twoja wymarzona knajpa. W tej sytuacji masz trzy możliwości: wynajem, kupno lub nawet zbudowanie jej od podstaw. O wyborze opcji prawdopodobnie zadecyduje Twój budżet, a także to jaką lokalizację uznasz za najwłaściwszą.

Oprócz finansów, inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy poszukiwaniu odpowiedniej lokalizacji, to popularność tego miejsca. Jak nietrudno zgadnąć zazwyczaj to centrum miasta czy rynek są najlepszym rozwiązaniem. Liczba osób przechodzących codziennie liczona jest w tysiącach, a każdy z nich jest potencjalnym konsumentem, więc szanse na zarobienie pieniędzy są co najmniej duże. Z drugiej strony w takich miejscach konkurencja jest o wiele większa, niż gdzieś na uboczu. W rezultacie będziesz musiał ciężej pracować, aby wyróżnić się w tłumie. Nie małym minusem jest również wysoka cena czynszu.

Jakie wymogi musi spełniać lokal gastronomiczny?

Jakie wymogi musi spełniać lokal gastronomiczny?

Jakie wymogi musi spełniać lokal gastronomiczny?

Wymogi konieczne do spełnienia, aby móc założyć własną działalność gospodarczą, możemy podzielić na sanitarne i prawne.

W lokalu użytkowym przeznaczonym do prowadzenia restauracji powinny być jasne ściany i sufity o gładkiej powierzchni. Muszą być niechłonne, niepylące i łatwe do mycia. Do 1,5 m od podłogi dolna połowa ścian korytarza powinna być zmywalna, natomiast pomieszczenia kuchenne nie powinny być osadzone poniżej terenu otaczającego budynek. Ściany w kuchni i pomieszczeniu do przechowywania warzyw muszą być pokryte glazurą do dwóch metrów wysokości, podczas gdy glazura w zmywalni musi sięgać sufitu. Posadzki restauracji powinny składać się z trwałych, gładkich, zmywalnych, antypoślizgowych materiałów, które są odporne na ścieranie i kontakt mechaniczny. Zapewnia to nie tylko zgodność z normami, ale także znacznie wyższy poziom komfortu pracy. Drzwi wewnętrzne powinny być gładkie, a drzwi zewnętrzne i ościeżnice z zaplecza metalowe i szczelne. Muszą mieć powierzchnię, którą można myć wodą. Konstrukcja okien powinna również ułatwiać czyszczenie.

Rozmyślając nad odpowiednim przygotowaniem lokalu należy również zaopatrzyć swoją restaurację w wentylację mechaniczną. Wymiana powietrza powinna być zapewniona w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy, ze względu na potrzeby użytkowe i funkcje, jakie te pomieszczenia mają spełniać, a także bilans ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. Powszechny system wentylacji mechanicznej nie może być stosowany do wentylacji pomieszczeń o różnych wymaganiach higienicznych. Wentylacja mechaniczna powinna być włączona przez cały czas, a wydajność ograniczana tylko w nocy.

Woda używana we wszystkich restauracjach kulinarnych musi spełniać kryteria wody pitnej, zgodnie z obecnym rozporządzeniem. Zatrudniając pracowników do swojego lokalu musimy pamiętać o zasadach i wymaganiach prawa żywnościowego oraz o bezpieczeństwie i higienie pracy. Ustawy określają wymagania dla każdego, kto pracuje w branży kulinarnej. Osoby te muszą posiadać dokumentację medyczną i aktualne badania lekarskie, oprócz oczywistego przygotowania zawodowego i doświadczenia, na podstawie którego mogą być dopuszczeni do pracy w kontakcie z żywnością. Pracownicy powinni mieć możliwość pracy w warunkach bezpiecznych i sanitarnych dzięki pomieszczeniom i ich wyposażeniu. W projekcie technologicznym należy dogłębnie określić technikę przygotowania pomieszczeń zgodnie z przepisami, projekt ergonomicznych stanowisk pracy, wytyczne montażowe urządzeń gastronomicznych oraz wyposażenie zaplecza gastronomicznego.

Sprawdź nasze inne artykuły o otwarciu własnego biznesu

Jeśli chcemy, aby nasz lokal gastronomiczny serwujący żywność miał również możliwość oferowania alkoholu, należy złożyć wniosek o zezwolenie na sprzedaż. Koncesja na alkohol jest niezbędna, bez niej nie mamy prawa na posiadanie alkoholu w swoim lokalu. Prowadzenie lokalu gastronomicznego wiąże się z przestrzeganiem wielu reguł. Jeśli ktoś chce prowadzić taką działalność, powinien między innymi podpisać umowę na wywóz nieczystości, a także postarać się o zezwolenie na odtwarzanie muzyki zgodnie z ustawą zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Wszystkie ogólne zasady i wymagania prawa w miejscach gdzie odbywa się produkcja lub obrót środkami spożywczymi powinny być sprawdzone i zatwierdzone przez sanepid.

Ile kosztuje ubezpieczenie lokalu gastronomicznego?

Aby ubezpieczyć restaurację której wartość wynosi ok. 500tyś. zł a jej wyposażenie mieści się w przedziale do 50tyś. zł musimy być przygotowani na wydatek rzędu nieco poniżej 1tyś. zł do niecałych 2tyś. zł.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej restauracji obejmuje nie tylko odpowiedzialność cywilną restauratora za szkody na osobie lub mieniu osób trzecich, ale także mienia restauracji: lokalu oraz jego wyposażenia w przypadku pożaru, a także m.in. zdarzeniami losowymi i kradzieżą.

W przypadku branży gastronomicznej warto również rozważyć ubezpieczenie szkła na wypadek stłuczenia i tak dalej.

Niezbędne będą również: zabezpieczenia antywłamaniowe, takie jak alarm, stały monitoring, drzwi antywłamaniowe, rolety antywłamaniowe, kraty, folia antywłamaniowa.

Musimy też zainstalować systemy przeciwpożarowe, takie jak czujki pożarowe, czy gaśnice.

Ubezpieczenie mienia od wszelkiego ryzyka nie obejmuje wszystkich szkód. Jednym z wyłączeń bezwzględnych są szkody powstałe w wyniku uszkodzenia sprzętu lub aparatury z przyczyn związanych z ich eksploatacją i konserwacją. Dzięki temu możliwe jest ubezpieczenie sprzętu elektronicznego (w tym przenośnego sprzętu elektronicznego) od wszelkiego ryzyka, czyli od wszelkich nieoczekiwanych i niekontrolowanych zdarzeń, które wystąpią niezależnie od intencji ubezpieczającego. W szczególności są to szkody spowodowane przez zalania wodą wodociągową, deszczem oraz innymi czynnikami atmosferycznymi, a także innymi rodzajami cieczy i korozji spowodowanej w/w czynnikami, błędami projektowymi, produkcyjnymi lub konstrukcyjnymi jako ukryte wady materiałowe, przepięcia, indukcje.

Zaleca się ubezpieczenie EEI w przypadku korzystania ze stacjonarnego i przenośnego sprzętu elektronicznego (np. laptopy, kasy fiskalne).

Jak urządzić lokal gastronomiczny?

Jak urządzić lokal gastronomiczny?

Jak urządzić lokal gastronomiczny?

Każda restauracja powinna mieć trzy odrębne obszary: jedną dla gości, jedną dla obsługi i jedną dla personelu. Dodatkowo potrzebujemy toalety dla pracowników i gości, a także wydzielonego miejsca, w którym możemy przechowywać sprzęt, taki jak zmywarki, sprzęt do mielenia i przetwarzania mięsa itp.

Oto elementy składowe lokalu gastronomicznego:

  • pomieszczenie konsumpcyjne (wyposażone w miejsca do siedzenia np. krzesła, hamaki, fotele, kanapy itd. oraz miejsce do konsumpcji takie jak stoły, bar, ławy)
  • zaplecze kuchenne (powinny się tam znajdować niezbędne urządzenia do przechowywania i mycia żywności tj. zamrażalki, szafki, zlewy)
  • główna kuchnia (kuchnia gazowa, mikrofala, piece itp.)
  • miejsce na wyposażenie socjalne i porządkowe (pomieszczenie powinno zawierać co najmniej 2 szafki, jedną na ubrania osobiste, drugą na służbowe, kabiny natryskowe, WC, umywalki)
  • toalety (udostępnić należy podstawowe środki higieny: ręczniki papierowe, mydło, papier toaletowy)
  • bar (zaopatrzenie tego miejsca jest zależne od tego co chcemy oferować w swoim punkcie, przydatne będą np: lady chłodnicze, płyta indukcyjna, sokowirówka, blender).

 

Aby zapewnić efektywną i wydajną pracę, a także zadowolenie klientów lokalu, wszystkie te pomieszczenia muszą być dobrze wyposażone. Podstawą prowadzenia dobrze prosperującej działalności gospodarczej jest odpowiedni sprzęt gastronomiczny, porządek i zorganizowany personel.

Jeśli chodzi o ogólny wystrój na początek musimy szczegółowo określić charakter, jaki chcemy nadać restauracji. Musimy określić rodzaj oferowanych przez nas produktów, a także profil naszego klienta i to, jak powinien się z nami czuć. Projekt wnętrza przestrzeni powinien odzwierciedlać konkretną koncepcję. To właśnie odróżnia udane i dochodowe projekty od reszty. Wiele restauracji jest do siebie bardzo podobnych pod względem zarówno zaopatrzenia jak i wystroju. Wiarygodności nabierzemy trzymając się konkretnej ścieżki. Przykładem może być kuchnia serwująca tylko naturalne, świeże i nieprzetworzone produkty, jej wnętrze udekorowane równie naturalnymi surowcami nada jej niesztampowy styl i przyciągnie odpowiednich klientów. Goście poczują się swobodnie w dobrze urządzonej restauracji. W efekcie warto pomyśleć nie tylko o funkcjonalnym wyposażeniu, ale także o stworzeniu niepowtarzalnego klimatu w przestrzeni. Kupując odpowiednie akcesoria, pamiętaj, że powinny one uzupełniać estetykę Twojej restauracji.

Czy w lokalu gastronomicznym musi być toaleta?

Właściciel jadłodajni jest zobowiązany przepisami Sanepidu do zaoferowania toalety dla swojego personelu. Toalety dla pracowników muszą być odpowiednio oznakowane. Powinna być dostępna gorąca woda, oświetlenie, mydło antybakteryjne, ręczniki papierowe lub suszarka.

Jeśli nie masz wystarczająco dużo miejsca w swojej siedzibie na toaletę dla personelu, jest na to sposób. Możesz zawrzeć umowę z sąsiednim sklepem lub innym zakładem, który oferuje toaletę dla swoich pracowników. Należy wtedy mieć podpisaną umowę z właścicielem firmy, w której będziemy mogli korzystać z toalet. Pamiętajmy jednak, że z wynajętej toalety mogą korzystać wyłącznie pracownicy.

A co jeśli chodzi o toaletę dla klientów naszego punktu?

W restauracji serwującej posiłki na wynos toaleta nie jest wymagana. Ponadto, jeśli restauracja jest częścią stacji, centrum handlowego lub obiektu publicznego, nie wymaga własnej toalety dla gości, ponieważ goście mogą korzystać z toalety obiektu publicznego.

Z kolei restauracje oferujące swoim klientom alkohol, zobowiązane są do posiadania toalety.

Jak wypromować lokal gastronomiczny?

Wypromowanie lokalu gastronomicznego

Jak wypromować lokal gastronomiczny?

Gdy już zdecydujemy się na własną działalność, oczywistym jest, że marzymy o jak największym powodzeniu. Chcemy, żeby nasza restauracja była tłumnie odwiedzana i wychwalana. Co więc możemy zrobić, aby rozsławić nasze miejsce?

W obecnych czasach wszyscy dużą część naszego życia spędzamy online. To właśnie z przeróżnych mediów dowiadujemy się o wszystkich lokalnych i światowych wydarzeniach, miejscach wartych naszej uwagi, takich które odpowiadają naszym preferencjom.

Chcąc zyskać szerokie grono odbiorców w dość krótkim czasie powinniśmy zainwestować w reklamę. No dobrze, tylko jakiego typu reklama będzie najlepsza? W celu wypromowania lokalu gastronomicznego, należy umieścić reklamy naszej firmy na portalach tematycznych, gazetach lokalnych, a także zareklamować się poprzez radio. Najlepszym sposobem promocji w obecnych czasach są artykuły sponsorowane, które trafiają do pokaźnej liczby potencjalnych klientów. Niezbędnym w obecnym czasie jest także, aby otworzyć się na nowinki technologiczne jakimi bez wątpienia są aplikacje ułatwiające prowadzenie firmy gastronomicznej. Mowa tu o aplikacjach m.in. służących do zamawiania jedzenia.

Oprócz reklamy w sieci, ważne jest ułatwienie naszym gościom sprawnego i szybkiego dotarcia do nas. Dołóż wszelkich starań, aby była widoczna nie tylko na ulicy poprzez drogowskazy, znaki czy banery kierujące do miejsca, ale także w internecie. Posiadanie wizytówki Google jest niezbędne. Nie zapomnij też o licznych bezpłatnych bazach danych restauracji.

Podsumowując:

  • współpraca z lokalną prasą i mediami (ogłoszenia w radio, artykuły w gazetach)
  • inwestycja w reklamy social media (sponsorowane posty na największych portalach)
  • otworzenie się na wspomagające prowadzenie biznesu aplikacje (przy obecnym trybie życia zdecydowana większość osób zamawia jedzenie na wynos, a opinie wystawiane w internecie są niczym wyrocznia)
  • umieszczanie ulotek np. w sklepach (ciekawa broszura potrafi przyciągnąć uwagę czekających w kolejce sklepowej kasy)
  • przejrzyste oznakowanie zarówno w internecie jak i stacjonarnie (szukając idealnego miejsca gastronomicznego zazwyczaj posługujemy się wyszukiwarką Google, a gdy już potencjalny klient zdecydował się na nasz punkt, nie można pozwolić mu na błądzenie, mogłoby go to skutecznie zniechęcić).