Przychodnia lekarska — jak się zapisać i gdzie złożyć skargę?

25 lutego 2022 0 przez Rafal

Przychodnia lekarska jest miejscem, do którego nikt nie chce trafić, jednak w przypadku choroby, jest pierwszym miejscem, które odwiedzamy. To tu spędzamy długie minuty w oczekiwaniu na badanie i to tutaj dowiadujemy się, co robić dalej. Żeby jednak móc skorzystać z bezpłatnej wizyty w publicznej przychodni lekarskiej, należy być do niej zapisanym. Dla niektórych osób jest to oczywiste, dla innych nie do końca. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zapisać się do przychodni, przeczytaj dalszą część artykułu, z którego dowiesz się:

  • w jaki sposób sprawdzić, do jakiej przychodni się należy,
  • jak zapisać siebie lub swoje dziecko do wybranej przychodni,
  • gdzie i w jaki sposób można złożyć skargę na przychodnię publicznej opieki zdrowotnej,
  • ile razy w ciągu roku możesz zmienić placówkę przychodni lekarskiej.

Jak oświetlić przychodnię

Jak sprawdzić, do jakiej przychodni należę

Najprostszym i jednocześnie najszybszym sposobem znalezienia odpowiedzi na to pytanie, jest stworzenie konta w portalu IKP. Internetowe Konto Pacjenta jest miejscem, w którym znajdziesz informacje na temat:

  • wystawionych e-recept, e-skierowań i e-zwolnień,
  • miejsc, w których możesz się leczyć, w tym przychodni, do której należysz,
  • świadczeń, które zostały Ci przyznane w ramach NFZ,
  • praw do świadczeń opieki zdrowotnej,
  • wyrobów medycznych i leków, które były Ci przypisane,
  • upoważnień do dokumentów medycznych i informacji przekazywanych Twoim bliskim,
  • zgód na świadczenia zdrowotne,
  • wysokości na składki zdrowotne,
  • zaświadczeń lekarskich, które zostały wystawione przez lekarzy w czasie choroby lub macierzyństwa.

Aby stworzyć konto, wystarczy odwiedzić stronę www.pacjent.gov.pl i wybrać jeden ze sposobów logowania. Obecnie dostępne jest logowanie przy pomocy e-dowodu oraz za pomocą  profilu zaufanego.

Oprócz wymienionych zalet IKP, bez problemu otrzymasz również recepty na leki bez konieczności wizyty u lekarza, złożysz wniosek o kartę EKUZ, a także upoważnisz najbliższą rodzinę do dostępu do Twoich danych medycznych.

Jak sprawdzić, do jakiej przychodni należę

Jak zapisać się do przychodni

Żeby zapisać się do przychodni, musisz w większości przypadków udać się do stacjonarnej placówki i wypełnić odpowiedni formularz.

Niektóre publiczne przychodnie oferują możliwość składania deklaracji online, jednak podczas pierwszej wizyty konieczne jest okazanie dowodu osobistego w celu potwierdzenia tożsamości.

Wypełniając zgłoszenie, oprócz wyboru placówki, należy również zwrócić uwagę na lekarza POZ. To on będzie zajmował się oceną naszego zdrowia, a także wypisywał niezbędne skierowania, gdy zauważy, że coś rzeczywiście jest nie tak. Warto zatem zapoznać się lub podpytać osoby z okolicy, który lekarz w wybranej przychodni jest najlepszy.

Innym sposobem zapisu do przychodni lekarskiej, jest skorzystanie z IKP, dostępnego na stronie pacjent.gov.pl. Od chwili złożenia i potwierdzenia deklaracji oraz ubezpieczenia, pacjent jest objęty pełną opieką w ramach POZ. Lekarz ma w takiej sytuacji obowiązek udzielenia świadczeń w ramach podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Jak zapisać się do przychodni

Jak zapisać się do przychodni

Jak zapisać dziecko do przychodni

Po narodzinach, dziecko przed opuszczeniem szpitala musi zostać zgłoszone do wybranej przychodni. Zgłoszenie polega na wypełnieniu prostego wniosku, zawierającego wybranego lekarza, pielęgniarki i położnej, a także numer PESEL dziecka oraz książeczki zdrowia otrzymanej w szpitalu.

W przypadku zmiany przychodni dla dziecka należy wypełnić podobną deklarację, oraz dostarczyć książeczkę zdrowia, oraz kartę szczepień. Bez przekazania karty szczepień, dziecko nie może zostać pełnoprawnie zapisane w nowej przychodni.

Wzór deklaracji przepisania dziecka znajdziesz na stronie nfz.gov.pl

Jak zapisać dziecko do przychodni

Jak zapisać dziecko do przychodni

Gdzie złożyć skargę na przychodnię

Polska Konstytucja jasno mówi o prawach pacjenta. Najważniejsze z nich to:

  • prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych,
  • prawo do intymności i poszanowania godności,
  • prawo do informacji o stanie zdrowia,
  • prawo do ochrony informacji o stanie zdrowia,
  • prawo do świadczeń finansowanych ze środków publicznych.

Jeśli któreś z przedstawionych powyżej praw nie jest respektowane w Twojej przychodni lekarskiej, możesz zgłosić placówkę do odpowiednich służb. Najlepszym wyjściem w tej sytuacji będzie zgłoszenie skargi do Wojewódzkiego Oddziału NFZ. Dyrektor po otrzymaniu pisma ma obowiązek odpisać na nie w formie pisemnej. Jeśli jego decyzja nie będzie zadowalająca, możesz odwołać się do prezesa NFZ oraz sądu administracyjnego.

Etapy składania skargi prezentują się następująco:

  1. Przygotuj pisemną skargę.

Pismo powinno zawierać takie informacje jak:

dane osobowe oraz adresowe osoby skarżącej,

dane lekarza lub świadczeniodawcy, na którego składamy skargę,

opis zdarzenia.

Jako osoba składająca skargę lub wniosek, masz prawo do zastrzeżenia swoich danych oraz adresu. Jeśli zamieścisz taką informację we wniosku, Narodowy Fundusz Zdrowia nie ma prawa udostępniać Twoich informacji.

  1. Złóż skargę.

Jeśli chcesz, możesz wysłać skargę do dyrektora danej placówki. Jednak o wiele lepszym pomysłem będzie zgłoszenie do Wojewódzkiego Oddziału NFZ. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • wysłać faksem,
  • wysłać pocztą na adres oddziału,
  • złożyć bezpośrednio w siedzibie lub delegaturze,
  • przesłać przy pomocy platformy ePUAP,
  • przesłać skargę na adres e-mail – w tym przypadku konieczne jest zawarcie podpisu elektronicznego. Bez niego będziesz mieć siedem dni na uzupełnienie tych danych lub stawienie się w wybranej placówce.
  1. Czekaj na informację zwrotną.

Jeśli wysłany do centrali NFZ wniosek dotarł, powinieneś otrzymać pisemną odpowiedź. Każda skarga analizowana jest w odniesieniu do przepisów i postanowień zawartych pomiędzy świadczeniodawcą a pacjentem. W niektórych przypadkach konieczne będzie również przeprowadzenie u świadczeniodawcy kontroli w celu weryfikacji przedstawionych dowodów. Najczęściej czas rozpatrzenia skargi wynosi od 14 do 30 dni. W niektórych przypadkach oddział wojewódzki NFZ może odpowiadać zdecydowanie dłużej.

Miejscem, do którego powinieneś zgłosić się, jeśli uważasz, że Twoje prawa naruszono, a mimo to skarga została odrzucona, jest Biuro Rzecznika Praw Pacjenta.

Jeśli zaś uważasz, że personel medyczny zachował się w stosunku do Ciebie lub innego pacjenta nieetycznie, możesz zgłosić skargę do okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej.

Gdzie złożyć skargę na przychodnię

Ile razy można zmieniać przychodnie

Obecnie przychodnię, lekarza rodzinnego, pielęgniarkę lub położną POZ, można zmienić maksymalnie dwa razy w roku. Wyboru dokonuje się najczęściej w obiekcie wybranej przychodni lub przez Internet.

Jeśli chcesz zmienić przychodnię więcej niż 2 razy w roku, każda kolejna zmiana wiąże się z opłatą w wysokości 80 zł. Opłatę należy uiścić na konto Oddziału Wojewódzkiego NFZ, którego numer podany jest najczęściej na stronie internetowej wybranego oddziału.

Zmiana przychodni, lekarza, pielęgniarki lub położnej nie liczy się, gdy pacjent dokonał jej z powodu przeprowadzki i zmiany zameldowania, zaprzestania udzielania publicznych świadczeń opieki zdrowotnej przez wybranego lekarza, ukończenia przez pacjenta 18 lat i konieczności zmiany lekarza lub innych przyczyn niezależnych od pacjenta.

Przedstawione powyżej zasady rozwiewają wątpliwości co do tego, ile razy w roku można zmieniać przychodnię.

Ile razy można zmieniać przychodnie

Ile razy można zmieniać przychodnie

 

Zobacz nasze inne artykuły